Konflikter stjeler energi, men konflikter som håndteres på en konstruktiv måte resulterer i bedre samhandling.
Emneoversikt, dette lærer du:
- Hva er de viktigste årsaker til konflikt
- Hvem kommer i konflikt? Alle kan bli «vanskelige»
- Hva kjennetegner utviklingen? Ulike roller og medvirkning
- Fra uhensiktsmessig til egnet kommunikasjon
- Løsninger handler om vilje, tydelighet og mål – ønsket fremtid
- Forebyggende arbeid
- Jusen gir muligheter og stiller krav
Hvem passer kurset for
Ledere har et særlig ansvar for å håndtere konflikter på arbeidsplassen. Men mange berøres imidlertid av konflikter, det være seg som partner, leder, verneombud, tillitsvalgt eller kollega. Følgelig vil alle kunne ha utbytte av å delta på kurset for å forstå hvorfor alle kan komme i konfliktsituasjoner og hvordan en i ulike roller kan bidra i konflikthåndtering.
Målet med kurset
Å håndtere konflikter på en bedre måte ved å forstå årsaker, utviklingsforløp, beherske konstruktiv kommunikasjon og finne hensiktsmessige løsninger innenfor jusens rammer. Kunnskap om konflikthåndtering løser mye!
Varighet
1 dag – kl. 10.00 – 16.00
Effekten av kurset
- du får konkrete tips til hvordan du kan gripe inn
- du unngår uhensiktsmessig, men behersker konstruktiv kommunikasjon
- du finner løsninger som avspeiler en ønsket framtid